Din jägarexamen i Vetlanda

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Vetlanda? Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Vetlanda. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Vetlanda kommun. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Vetlanda rekommenderar vi en onlinekurs. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Vetlanda. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Ett vapen får man aldrig rikta mot människan eller icke skjutbara djur

Med vilken måttenhet anges numera ofta en kulas anslagsenergi?

Hur stor bör avskjutningen av rådjur vara i en bra rådjursbiotop i syd- och mellansvenska marker?