Jägarexamen i Göteborg

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Göteborg. Jägarexamen i Göteborg kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Göteborg. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Göteborg. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Göteborg. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Kursarrangörer i Göteborg

Nedan har vi listat kursarrangörer för jägarexamen i Olofström.

Ulkeröds Gård

Ulkeröds Gård erbjuder en av de absolut bästa jägarutbildningarna i Sverige.

Hur fungerar ett direkttryck?

Vad är detta för fågel?

Var brukar bitskada på rådjur finnas om den är orskad av lodjur?