Jägarexamen i Malmö

Om du vill ta jägarexamen i Malmö har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Malmö kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Malmö kan du hitta genom att titta på Malmö kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vad är detta för djur?

Du är på väg ut och skall jaga, du råkar tappa ditt vapen i marken. Vad skall du då göra med detta?