Jägarexamen i Linköping

Linköping erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Linköping. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Linköping har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Linköping. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Linköping genom att kontakta kommunen. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Linköping. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vad kallas den jaktform där en eller ett par personer försiktigt driver viltet ut ur en såt

Grova hagel tränger längre in i ett påskjutet djur än fina hagel. När få grova hagel träffar ett djur utan att det faller får man därför alltid skador i inre organ

En viktig insats för viltets skydd som samhället kan göra är att begränsa användningen av