Jägarexamen i Uppsala

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Uppsala. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Uppsala. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Uppsala kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Uppsala genom att kontakta kommunen. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

En kaliber med beteckningen 7×57 är angiven

Vad kallas den jaktform där en eller ett par personer försiktigt driver viltet ut ur en såt

Vad är detta för fågel?