Jägarexamen i Väsby

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Väsby. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Väsby. De jaktorganisationer som finns i Väsby kan du hitta genom att titta på Väsby kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Väsby. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Var brukar en varglya vara belägen?

Vid sträckjakt efter fågel utnyttjar man fåglarnas regelbundna förflyttningar?

Modern kulammunition till kulvapen i klass I kan ha skottvidder som uppgår till