Jägarexamen i Värmdö

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Värmdö. Jägarexamen i Värmdö kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Värmdö. Värmdö kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Värmdö rekommenderar vi en onlinekurs. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vad är ett kikarsiktes skymningsvärde?

Vad har du rätt att göra om du påträffar en person som utan lov jagar på din mark?