Jägarexamen i Vallentuna

Vallentuna erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Vallentuna har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Vallentuna. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Vallentuna kommun. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vilket är längsta lämpliga skjutavstånd vid jakt på rådjur med hagelvapen?

Många djurarter har ändrats i antal i vårt land det senaste århundradet. Den främsta anledningen är

Vilket av följande alternativ innehåller bara slidhornsdjur?