Ta jägarexamen i Uppvidinge

Om du vill ta jägarexamen i Uppvidinge har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Uppvidinge. Uppvidinge kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Uppvidinge rekommenderar vi en onlinekurs. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Ett skadad klövvilt ger större klövspretning?

Vilka av följande faktorer har störst betydelse för framförhållningens storlek?

Till vilken duvjakt, används bulvaner?