Kurser för jägarexamen i Trosa

Om du vill ta jägarexamen i Trosa har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Trosa har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Trosa. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Trosa. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Vilken av följande djurarter smygjagar man oftast?

Vilken av följande grupper av fåglar kan man hjälpa genom att sätta upp holkar?