Jägarexamen i Trollhättan

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Trollhättan. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Trollhättan. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Trollhättan kommun. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Vad är detta för hundras?

Vilken fågel inom gruppen rovfåglar får jagas (Inom ramarna för skyddsjakt)?