Ta jägarexamen i Tranås

Om du vill ta jägarexamen i Tranås har du kommit rätt. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Tranås har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Tranås. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Tranås. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Tranås rekommenderar vi en onlinekurs. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Tranås. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vilket är absolut längsta skotthåll mot levande mål med hagelvapen i kaliber 12 vid bästa tänkbara förhållanden?

Ungefär var på framstocken skall handen hållas?