Kurser för jägarexamen i Torsås

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Torsås. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Torsås. De jaktorganisationer som finns i Torsås kan du hitta genom att titta på Torsås kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Torsås. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vid samma hastighet har tunga kulor större djupverkan än lätta kulor av samma konstruktion

Vad är detta för fågel?