Kurser för jägarexamen i Töreboda

Om du vill ta jägarexamen i Töreboda har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Töreboda. De jaktorganisationer som finns i Töreboda kan du hitta genom att titta på Töreboda kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vad är de vilda djuren i Sverige speciellt anpassade till?

Vilken är den viktigaste födan för den vuxna ripan under sommaren?