Din jägarexamen i Tomelilla

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Tomelilla. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Tomelilla. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Tomelilla har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Tomelilla. De jaktorganisationer som finns i Tomelilla kan du hitta genom att titta på Tomelilla kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Tomelilla. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vid vilken ålder bör du börja med att lätt uppfostra din jakthundsvalp

Vad bör du göra om du skadeskjutit en räv för en stövare

Vad är detta för fågel?