Jägarexamen i Tidaholm

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Tidaholm. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

För att hitta en kursarrangör i Tidaholm där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Tidaholm. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Tidaholm. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

En hagelpatron med bra täckning ger en träffbild som

Vilken är den normala hagelvikten?