Jägarexamen i Tanum

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Tanum? Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Tanum. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Tanum har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Tanum. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Tanum genom att kontakta kommunen. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Tanum rekommenderar vi en onlinekurs. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vad är detta för fågel?