Ta jägarexamen i Sundbyberg

Om du vill ta jägarexamen i Sundbyberg har du kommit rätt. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Sundbyberg. Sundbyberg kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Är det jakt att förstöra ägg för vissa fåglar?

Har en markägare rätt att skrämma bort vilt för att förhindra viltskador?