Ta jägarexamen i Storfors

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Storfor. Jägarexamen i Storfor kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Storfor. Storfor kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Storfor rekommenderar vi en onlinekurs. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Storfor. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vilka två hormongrupper påverkar hornutvecklingen hos hjortdjuren?

Vilket av följande vapen kan man bara få tillstånd att inneha för att avliva vilt som fångats i fälla?

Det finns vapen med olika pipor för kula och hagel vad kallas de?