Din jägarexamen i Sotenä

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Sotenä. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Sotenä har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Sotenä. De jaktorganisationer som finns i Sotenä kan du hitta genom att titta på Sotenä kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vad är detta för djur?

Vilken del på hagelvapnet påverkar mest dina möjligheter att skjuta bra med det?

Hur många kg per dygn äter en vuxen älg på sommaren?