Jägarexamen i Sollentuna

Om du vill ta jägarexamen i Sollentuna har du kommit rätt. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Sollentuna. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Sollentuna kommun. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Får högvilt jagas med klass 2 vapen?

För vilken typ av luftgevär måste man alltid ha innehavstillstånd?

Vid jakt får man inte använda hagelammunition som är laddad med grövre hagel än