Din jägarexamen i Sollefteå

Sollefteå erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Sollefteå kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Sollefteå kan du hitta genom att titta på Sollefteå kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vad bestämmer kikarsiktets skymningsvärde?

När pågår tjäderspelet