Jägarexamen i Södertälje

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Södertälje. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Södertälje kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Södertälje genom att kontakta kommunen. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vad är detta för fågel?

Kronvilt, dovvilt och rådjur kan trycka hårt i sårlegan

En lätt kula med hög hastighet kan ha samma rörelseenergi som en tung kula med låg hastighet.