Jägarexamen i Smedjebacken

Om du vill ta jägarexamen i Smedjebacken har du kommit rätt. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Smedjebacken har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Smedjebacken. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Smedjebacken genom att kontakta kommunen. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Smedjebacken rekommenderar vi en onlinekurs. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

En tät päls eller fjäderdräkt bromsar haglen från ett hagelskott kraftigt

När en stående fågelhund träffar på fågelvilt skall den markera detta genom att…

Varför bör man inte gå mot ett skadeskjutit djur framifrån?