Ta jägarexamen i Skara

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Skara. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Skara. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Skara har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Skara. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Skara kommun. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Skara rekommenderar vi en onlinekurs. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Vad har bommarna i en kulpipa för funktion?

Vad kallas orrtuppens stjärtform?