Jägarexamen i Sjöbo

Om du vill ta jägarexamen i Sjöbo har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Sjöbo har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Sjöbo. De jaktorganisationer som finns i Sjöbo kan du hitta genom att titta på Sjöbo kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Sjöbo. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vad kallas den hjort som under brunsten samlar ett harem av hindar?

Om ett djur i en grupp klövvilt skadas, fortsätter detta oftast