Jägarexamen i Simrishamn

Om du vill ta jägarexamen i Simrishamn har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Simrishamn. Simrishamn kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Simrishamn. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Hos vilken hjortdjursart bär också hondjuren horn?

Hur mycket väger ett vuxet lodjur?

Ger olika typer av ammunition samma träffbild?