Ta jägarexamen i Sandviken

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Sandviken? Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Sandviken har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Sandviken. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Sandviken kommun. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vid allmänt viltvårdsinriktad biotopvård bör man

Jaktlagstiftningens bestämmelser gäller inte bara de vuxna djuren av viltet utan också