Ta jägarexamen i Sala

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Sala. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Sala. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Sala har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Sala. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Sala genom att kontakta kommunen. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Sala. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Ange den vuxna dovhjortens boghöjd

Nämn en grupp sjöfåglar där hanen lämnar honan i samband med ruvningen