Kurser för jägarexamen i Robertsfors

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Robertsfor? Jägarexamen i Robertsfor kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

För att hitta en kursarrangör i Robertsfor där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Robertsfor kommun. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Robertsfor. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Robertsfor. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Hur lyfter en enkelbeckasin från vattnet?

Vilken är vår minsta uggla?