Din jägarexamen i Partille

Partille erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Partille har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Partille. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Partille kommun. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Partille. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Du är ute på främmande mark där du saknar jakträtt och träffar på en råtta. Får du döda den?