Ta jägarexamen i Pajala

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Pajala. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

För att hitta en kursarrangör i Pajala där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Pajala kommun. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Pajala. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Får man vid jakt efter mård, mink och vildkanin utnyttja fast belysning vid väg eller byggnad?

Vad är detta för fågel?

Var brukar turkduvan hålla till?