Jägarexamen i Oxelösund

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Oxelösund. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Oxelösund. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Oxelösund kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Oxelösund. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Oxelösund. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Vad är detta för djur?

Kan man få tillstånd att inneha en grytpistol för avlivning av fångade minkar?