Din jägarexamen i Oskarshamn

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Oskarshamn. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Oskarshamn kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Oskarshamn kan du hitta genom att titta på Oskarshamn kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vilken grupp tillhör denna hundras?

I vilken författning finns föreskrifterna om jakt med fångstredskap?

Har det någon betydelse för eftersöket om skytten talar om var andra djur sågs på hans pass och var de försvann?