Jägarexamen i Orsa

Om du vill ta jägarexamen i Orsa har du kommit rätt. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Orsa har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Orsa. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Orsa. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vad är detta för fågel?

Är rödräven större än fjällräven?