Jägarexamen i Örebro

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Örebro. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Örebro har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Örebro. Örebro kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Ljuspunktsiktet har en lysande röd punkt som

Vid jakt med hagelvapen är avståndsbedömningen svår när det gäller flygande fåglar. Vid vilken av nedanstående grupp fåglar är detta svårast?