Jägarexamen i Nykvarn

Nykvarn erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

För att hitta en kursarrangör i Nykvarn där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Nykvarn kommun. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Genomgångsfällorna har oftast

Andfåglar som genom födan får blyhagel i krävan

Vilken kombination av borrning och hagelgrovlek ger vid normala skotthåll bästa knall-och-fall-verkan (Retar så många ytliga nerver som möjligt)?