Ta jägarexamen i Nora

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Nora. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Nora har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Nora. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Nora genom att kontakta kommunen. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Nora. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Med vilken måttenhet anges numera ofta en kulas anslagsenergi?

Vid jakt efter rådjur så är det viktigaste kravet på den drivande hunden att den…