Kurser för jägarexamen i Munkedal

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Munkedal. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Munkedal kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Munkedal genom att kontakta kommunen. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Munkedal. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Kursarrangörer i Munkedal

Nedan har vi listat kursarrangörer för jägarexamen i Olofström.

Ulkeröds Gård

Ulkeröds Gård erbjuder en av de absolut bästa jägarutbildningarna i Sverige.

Vad är detta för fågel?

Måste en person som är yngre än 18 år ha tillstånd för att få inneha skjutvapen?

Vad är detta för fågel?