Din jägarexamen i Malå

Malå erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Malå kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Malå kan du hitta genom att titta på Malå kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Malå. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Malå. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vilken är en av de största fördelarna med smygjakten

Tax är en vanlig jakthundsras. Vad används den oftast till?

Skador i bukorgan och i muskler leder normalt inte till förblödning. Vad är orsaken till detta