Jägarexamen i Lysekil

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Lysekil? Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

För att hitta en kursarrangör i Lysekil där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. De jaktorganisationer som finns i Lysekil kan du hitta genom att titta på Lysekil kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Vad innebär det att hjortdjuren idisslar?

Skottplatsen måste i regel undersökas noga innan man påbörjar ett eftersök på påskjutet hjortvilt

Kan polismyndigheten omhänderta dina vapen och din ammunition om du missbrukar dom?