Ta jägarexamen i Lilla-Edet

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Lilla-Edet? Jägarexamen i Lilla-Edet kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Lilla-Edet har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Lilla-Edet. Lilla-Edet kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Lilla-Edet. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vad är detta för hundras?

Hur många kullar får fältharen på ett år?

När fejar råbocken sina horn?