Jägarexamen i Lidköping

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Lidköping? På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Lidköping. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Lidköping genom att kontakta kommunen. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Lidköping. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Lidköping. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Fältviltet har minskat kraftigt de senaste 50 åren. Det beror främst på

Vilken grupp tillhör stövare,beagle och tax?

Med rapportering menas att fågelhunden går av ståndet, hämtar jägaren och för honom till platsen där fågeln trycker