Ta jägarexamen i Lerum

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Lerum. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

För att hitta en kursarrangör i Lerum där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Lerum genom att kontakta kommunen. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Lerum. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vad är detta för djur?

Vilken av följande hönsfåglar är minst?