Din jägarexamen i Leksand

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Leksand? Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Leksand. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Leksand kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Leksand. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Kan en jakträttshavare få älgtilldelning utan att ha sänt in någon ansökan om tilldelning?

Vad är detta för fågel?