Jägarexamen i Lekeberg

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Lekeberg. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Lekeberg. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Lekeberg kommun. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Ett skadad klövvilt ger större klövspretning?

Vad är detta för fågel?