Ta jägarexamen i Kungsör

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Kungsör. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Kungsör har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Kungsör. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Kungsör kommun. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vad menas med lockjakt?

Fältviltet har minskat kraftigt de senaste 50 åren. Det beror främst på