Ta jägarexamen i Kungälv

Om du vill ta jägarexamen i Kungälv har du kommit rätt. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Kungälv. Kungälv kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vad är detta för hundras?

Har dovviltet bra syn?