Kurser för jägarexamen i Knivsta

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Knivsta. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Knivsta har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Knivsta. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Knivsta kommun. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Knivsta. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Knivsta. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Nämn två djurgrupper som drar nytta av djup snö

Hjortdjuren och slidhornsdjuren har klövar, det har också en annan grupp av djur. Vilka?

Krävs jägarexamen för att bedriva fångst?