Jägarexamen i Klippan

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Klippan. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Klippan. De jaktorganisationer som finns i Klippan kan du hitta genom att titta på Klippan kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Vilken grupp tillhör denna hundras?

Vad är den normala vikten för en passad galt?

Måste man sticka fälld älg för att få bort blodet ur kroppen?